Reisupdate 2: Amritsar en Kurukshetra - Reisverslag uit Amritsar, India van Deborah Koning - WaarBenJij.nu Reisupdate 2: Amritsar en Kurukshetra - Reisverslag uit Amritsar, India van Deborah Koning - WaarBenJij.nu

Reisupdate 2: Amritsar en Kurukshetra

Door: Deborah

Blijf op de hoogte en volg Deborah

10 December 2013 | India, Amritsar

Zondag en maandagochtend heb ik doorgebracht in Amritsar. Zondag rond de middag ben ik naar de Golden Temple gegaan. Het was op 5 minuten afstand van mijn hotel dus de recitatie van de Guru Grand Sahib die overdag door de luidsprekers klinkt, was hoorbaar op mijn kamer.
De gouden tempel is werkelijk prachtig. Op mijn blote voeten liep ik rond het water en kwam aan bij de rij om de tempel (die midden in het water staat zie foto’s) binnen te lopen. Een vrijwilliger van de tempel kwam naar mij toe en via een speciale ingang mocht ik halverwege de rij invoegen. Het leek wel de Efteling (en ik de gehandicapte die voorrang kreeg). Dit was overigens niet het enige moment dat ik aan de Efteling dacht. Het wachten duurde namelijk nog steeds een uur. En iedereen duwde en drukte tegen elkaar aan om naar voren te komen. En ja, dan is het moment daar dat je naar binnen mag. Nou ik heb guru grand sahib circa 10 seconden mogen aanschouwen omdat iedereen er doorheen gejaagd werd. Het is namelijk erg klein. Ik had een grotere tempel verwacht (de Gurudware bangla sahib in Delhi is gigantisch). Maar deze gurudwara is van goud dus ook wel begrijpelijk dat hij niet groot is.
Interessant was toch wel dat er aardig wat zieke mensen waren. Zij werden soms naar het heiligdom gedragen door anderen. Sommige mensen waren zeer emotioneel na het zien van Guru Grand Sahib.
De emoties waren interessant om waar te nemen. De meeste mensen hadden alleen belang bij de golden tempel. Ik bezocht ook een aantal gebouwen die in de buurt lagen. In één daarvan (Akal Takhat) worden alle belangrijke beslissingen genomen die binnen het Sikhisme plaatsvinden. Opmerkelijk was dat daar een soort van shrine was waar een hoop zwaarden in lagen waaraan offers werden gebracht. Overigens kun je in Amritsar op elke straathoek geweren en zwaarden kopen.

Na 2,5 uur bij de Golden tempel te zijn geweest vond ik heel dichtbij een Subway. Daar bestelde ik een lekker broodje en ging bij het raam zitten om naar buiten te kijken. Ik was 1 van de weinige klanten. Bij de macdonalds en subways in india staat bewaking bij de deur (met geweren) omdat het alleen voor rijke mensen is. Het leuke was dat binnen een mum van tijd 40 mensen voor het raam stonden om foto’s te maken van me. Ik voelde me een vis in een aquarium... Ik was overigens erg blij met de Subway. Het eten en drinken is probleem geweest de afgelopen dagen. Mijn vorige reis ben ik er ziek geweest van het Indiase eten (reizigersdiarree). Omdat ik veel lange treinreizen maak, gebeurt het vaak dat ik 8 uur of langer geen toilet kan bezoeken. In een luxe trein kan ik mijn spullen wel laten staan maar in de meeste treinen is dat niet verstandig. Verder zijn er in de publieke ruimte alleen toiletten voor mannen. Stations zijn de enige plekken waar toiletten zijn voor vrouwen. Zondagmiddag bezocht ik ook nog de Durga tempel in Amritsar. Dit is eigenlijk de gouden tempel alleen dan in het klein. Ik was door het oude stadsgedeelte gelopen en vond de tempel. Ik las in Hindi dat ik goed zat. Maar het bleek de ingang te zijn om lijken aan te leveren. Verkeerd verbonden dus. De hoofdingang was verstopt, maar het lukte wel om deze te vinden. De Durga tempel is de Hindu variant van de golden temple. Er was alleen nauwelijks wat te beleven. Ik vond het overigens wel erg interessant. Wel volgenden na het bezoek aan de tempel twee jongens mij door het oude stadsgedeelte waar helaas geen taxi’s reden (mij op mijn hielen zittend met ‘we want to f*ck you’). Ik wist ze gelukkig af te schudden maar besloot toen ik om half 6 op mijn kamer was, zo min mogelijk ’s avonds naar buiten te gaan (het is winter dus om 5 uur al donker hier). Toch kon ik het niet laten om de Golden temple bij nacht te fotograferen. Het was werkelijk fantastisch met al die lichten op dat goud. Ik viel toevallig ook met mijn neus in de boter. Om 10.00 p.m. werd Guru Grand Sahib naar bed gebracht. In een soort van gouden hemelbed dat als een ark gedragen wordt, werd hij (voor de duidelijkheid: het is een boek) naar de Akal Takhat gebracht. Daarna werden er allerlei dingen met het hemelbed/ark gedaan. Het was fascinerend om te zien. Over de ark gesproken: in veel opzichten doen de Sikhs me aan Joden denken. Alleen al vanwege die bakkenbaarden en baarden (Sikhs mogen hun haren niet knippen en scheren).

Maandagochtend ging ik voor de derde keer naar de gouden tempel en heb daar een tijd naar een soort van muziekgroep geluisterd. Er hing een goede sfeer daar. Gek genoeg werd wel veel meer gevraagd of mensen een foto van me mochten maken terwijl ik in sari was (en niet in westerse kleding zoals de dag ervoor). Ik stem regelmatig toe en laat de mensen dan ook foto’s van hen en mij met mijn fototoestel maken. Ik hoop aan het eind een mooi collage te kunnen maken met al deze verschillende mensen (bovendien heb ik dan ook foto’s van mezelf: een leuke bijkomstigheid).

De treinrit naar Kurukshetra was van 15.00-20.00. Ik kon geen ticket voor de 1e klas krijgen, dus zat ik in een budgetcoupe. Ik Ik had het enorm getroffen met mijn reisgenoten. De meeste waren Sikhs (spreken geen hindi en engels) maar er was 1 jongen die wel wat Engels kon. Het was super leuk, hij probeerde ook te vertalen voor de Sikhs. We aten pinda’s met z’n allen en ze leerden me dat je al je afval (pindaomhulsels en flessen) gewoon op de grond moet gooien of uit het raam moet mikken.
Mijn Sikh buurman bood mij nog een slok cola uit zijn flesje aan waar hij zelf net uit zat te drinken. Het was geweldig (ik heb het overigens geweigerd). Ik had wel erg geluk, want er liepen ook een hoop starende, griezelige mannen rond.

De aankomst in Kurukshetra was minder. Kurukshetra is niet toeristisch. Ik liep rond in mijn eentje en kon nergens een hotel vinden en het werd later en later (botste bijna tegen het achterwerk van een koe op). Twee zeer onbetrouwbare uitziende tienerjongens volgenden me en wilden me helpen.Ik sloeg het af, maar toen ik na een kwartier hulpeloos bij een tankstations stond, kwamen ze op de scooter aangereden en hebben me naar een gurudwara gebracht. De Sikhs hier kunnen geen Hindi en Engels, dus zij hebben hier een kamer voor me geregeld. Het is niet meer dan een bed en een deur, maar met een groot slot erop is het wel veilig. Ik heb gelukkig een winterjas en een heel oud Barbie-hoeslaken bij me dus ik zal de temperatuur wel overleven (circa 5 graden). In ruil voor hulp heb ik ze wel mijn Indiase telefoonnummer moeten geven. Iedereen hier maakt zich zorgen om mijn veiligheid. Ze belden beide nog op of ik me veilig voelde in de gurudwara.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deborah

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 16879

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 12 September 2015

Vakantie Suriname 2015 Martijn en Deborah

23 Januari 2015 - 16 Februari 2015

Sri Lanka 2015

06 December 2013 - 06 Januari 2014

Mijn derde reis naar India

Landen bezocht: