reisverslag 10 Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Deborah Koning - WaarBenJij.nu reisverslag 10 Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Deborah Koning - WaarBenJij.nu

reisverslag 10 Mumbai

Door: Deborah

Blijf op de hoogte en volg Deborah

05 Januari 2014 | India, Bombay

Mumbai is chaotisch en druk. Het heeft wel een voordeel boven Delhi. Het is een tikkeltje minder vies en ik heb het idee dat je (om die reden) hier minder snel ziek wordt. Eet echter nooit in hotels. Ik ben erachter gekomen dat dat het ergste is omdat het voedsel in hotels vaak niet vers is en (met name) hergebruikt wordt.
De afgelopen dagen hebben we Mumbai verkend en doorkruist. Op donderdag bezochten we Mahalaxmi Dhobi Ghat. Dat is de grootste wasbuurt van Mumbai. Het houdt in dat wasgoed van heel de streek daar gebracht wordt (dus ook beddengoed van hotels). Met grote pletmachines en een hoop wasmiddel in bakken wordt de boel daar gewassen en aan lijnen gedroogd. Het was interessant om te zien maar niet toegankelijk voor toeristen (tenzij je weer iemand omkoopt natuurlijk). Daarna bezochten we de Haji Ali Moskee. Deze moskee ligt in de arabische zee en is met een lang pad in de zee toegankelijk. De buurt was tamelijk vies (eten in een islamitische is sterk af te raden). De moskee was mooi en we mochten ook een blik binnen werpen. Daarna bezochten we de Mahalaxmi mandir. Deze wijk was weer heel hindoeïstisch. We probeerden van allerlei lokale lekkernijen, waaronder gedroogd fruit waar ze hier snoepjes van maakten. Ook kochten we mitai om aan Laxmi te offeren. Concreet wordt er 1 snoepje voor de godin Laxmi uit het doosje gehaald en de rest krijg je terug. Ik koop meestal snoepjes of kokosnoten, daar heb je zelf ook nog wat aan (ik ben en blijf een hollander). Verder zagen we het strand van Mumbai. Nu trapte ik daar niet helemaal in. Na 5 minuten kwam ik erachter dat het een grote betonplaat was met grof zand erop zodat het niet wegwaait. Het is trouwens strikt onmogelijk om de zee in te gaan of pootje te baden. De vervuiling is enorm.
Op vrijdag bezochten we Elephant Island. We vertrokken met een boot vanaf Gateway of India. Het was heerlijk om een uur op het water te zijn met een temperatuur van 30 graden en een briesje erbij. Ik heb dan ook op en top genoten van de reis van en naar het eiland. Het eiland zelf was ook indrukwekkend. Uit de rosten waren complete tempels gehouwen. Het was fascinerend om te zien. De meeste tempels waren voor Shiva dus veel lingams (penissymbolen), maar ook een indrukwekkend beeld van Shiva als schepper, onderhouder en vernietiger. Naast de grotten was ook de natuur van het eiland indrukwekkend. Er waren enorm veel apen en al je eten moest je verstoppen. Maar bijzonderder dan de apen waren de adelaars die rondvlogen op zoek naar een prooi. Ik geloof dat er regelmatig een aap sneuvelt gezien de hoeveelheid vogels.
Na Elephant Island moest er gewinkeld worden want er was weer een paar schoenen kapot. De missie slaagde niet want in Mumbai zijn vooral westerse slippers te vinden en niet de traditionele Indiase schoenen (ook nog in mijn kingsize maat 40). Gelukkig kwamen we nog een tempel tegen, de Mahadevi tempel van Mumbai.
Gisteren (zaterdag) bezochten we de bioscoop op de hoek. Het was de eerste keer dat ik een bioscoop bezocht in India en het stond hoog op mijn wensenlijst. We hebben Sholay gekeken, een klassieke Indiase film uit de jaren ’70 met Amitabh Bachchan, een Bollywoodster die rijker is dan de rijkste Hollywoodsterren. De film duurde 3,5 uur en we zaten dus lekker rustig een hele middag te kijken. Ook bezochten we gisteren nog een winkelbuurt. Het was een grote mislukking. De antiekmarkt (zoals Lonely Planet het beschreef), bleek een islamitische buurt te zijn met slijpmachines en motorblokken. Ik voelde me zeer onprettig temeer daar haast alle vrouwen daar in een zwarte burka rondliepen en ik juist kleurrijk Indiaas gekleed was.
Vandaag was een zeer religieuze dag. We hebben ongeveer alles bezocht behalve een kerk. Voor het verlaten van India wilde ik nog graag een gurudwara bezoeken omdat ik goede herinneringen heb aan de gurudwara in Kurukshetra. Bovendien was de vader van een vriend uit de gurudwara plotseling overleden aan een hartstilstand en ik wilde graag voor hem en zijn familie bidden. Na de gurudwara bezochten we een Ganesh tempel en een Jain tempel. Beiden groot en mooi. Vanavond een laatste Indiase maaltijd genuttigd. Ik zal het voedsel nog missen. Na een maand weten we precies wat lekker en veilig is om te eten.
Vanavond hebben we de buurt nog verder bekeken en op zoek geweest naar de laatste kadootjes. Onderweg werd Martijn tegengehouden (ik liep een eindje voorop) en ze vertelden hem dat ze iets op zijn hoofd zagen (wat natuurlijk altijd beangstigend werkt als mensen is op je hoofd zien). Toen begon het gerommel. Een Indiër begon Martijns oor schoon te maken. Tegen die tijd dat ik arriveerde waren er een aantal ‘rozijnen’ operatief verwijderd uit de gehoorgang. Mijn oor werd spontaan ook bekeken door een collega maar te schoon bevonden om er iets uit te halen…Ik heb dubbel gelegen van het lachen. Ik ben de kereltjes zeer dankbaar.
Per toeval kwamen we daarna nog in een hele lokale arme wijk voor hindoes. De sfeer was heel prettig. Het was levendig en kleurrijk. Er werd cricket gespeeld op straat en er was een afdeling visverkoop waar veel van mijn favorieten dieren ook op af kwamen (katten). Opmerkelijk waren wel de gigantische luxe hotels en auto’s aan de buitenrand van de wijk. Het vormt een groot contrast.
Vanavond gaat we inpakken. Dat gaat een hele klus zijn. Morgen gaan we naar Delhi en van Delhi naar Amsterdam. Dan is het over. Ik ga in ieder geval naar huis met een heleboel mooie ervaringen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Deborah

Actief sinds 22 Jan. 2015
Verslag gelezen: 912
Totaal aantal bezoekers 16880

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2015 - 12 September 2015

Vakantie Suriname 2015 Martijn en Deborah

23 Januari 2015 - 16 Februari 2015

Sri Lanka 2015

06 December 2013 - 06 Januari 2014

Mijn derde reis naar India

Landen bezocht: